söndag 4 januari 2009

Teckna eller skriva

SkrivPuff Utmaning 3

Teckna eller skriva, skriva eller teckna. Jag tar det tomma skissblocket och ställer upp modelldockan på bordet. Vilken ställning skall den få. Sittande, liggande, stående? Skall kanske försöka med att illustrera en gitarrist i ett rockband jag såg igår? Hur skall dockan formas till att med inlevelse spela gitarr? Så får det duga. Pennan mot skissblocket. När jag tittar upp ser dockan ut som ett fyllo på väg att ramla i rännstenen. En annan vinkel gör inte saken bättre. Dockan är stel, tråkig och helt utan det sprudlande liv som den brukar utstråla när inspirationen finns där. Skissblocket och pennan åker in i bokhyllan igen. Med datorn i knäet tittar jag ut genom fönstret, ute är det grått och mulet, inte minsta idé. Igen tittar jag på dockmodellen.

– Säg nåt då, skriker jag åt den stumma dockan, vad skall jag skriva!

Till svar ramlar dockan ner på golvet. Jag ställer datorn på bordet och hämtar upp dockan. På bordet får dockan en stolt ställning. Rak i ryggen, huvudet bakåtlutat och en arm pekande mot mig.

– Att du inte kan åstadkomma ens så mycket som ett streck eller en bokstav, tycks den hånfulla gesten säga.

– Skriv själv då säger jag buttert åt dockan och ställer den på tangentbordet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar