tisdag 6 januari 2009

Utmaning 5

2009-01-05
Igår, söndag. Jag vaknade sent, Majvor sov fortfarande. Ute är det kallt. Tjugo minus säger termometern. Hunden får en snabb promenad, snön knarrar under skosulorna. Väl inne rusar hunden sedan tillbaka till Majvors säng, där hon fortfarande ligger slumrande endast avbruten av lunginflammationens hostattacker. Jag går upp med hennes medicin och hon slumrar vidare. Jag går igenom mina morgonritualer långsammare än vanligt. Jag bestämmer mig för att hålla mig inne idag.
Jag sätter mig att skriva, inspirationen kommer flödande på en gång, orden bara strömmar ur mig. Efter att ha skrivit en femton strofer lång dikt till min fru är jag helt utmattad. Jag orkar inte ens lägga ut den på bloggen. Nej nu är det dags för lite näring praktiskt arbete.
– Majvor, vad blir det för mat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar